Transalpina (DN 67C) este un drum național din Munții Parâng, Carpații Meridionali, fiind cea mai înaltă șosea din România, cu punctul cel mai înalt în Pasul Urdele (2.145 m). Leagă orașele Novaci (Gorj) și Sebeș (Alba) și este închis iarna.
Transalpina străbate patru județe: Gorj, Vâlcea, Sibiu și Alba, traversând Munții Parâng. Cea mai mare altitudine se găsește pe o porțiune de 20 km în Gorj și Vâlcea, lângă vârfurile Dengheru, Păpușa, Urdele, Iezer și Muntinu.
Originile drumului sunt neclare. Unele surse indică construcția de către legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, altele spun că a fost construit de localnici în secolele XVIII-XIX. Germanii au refăcut și pietruit drumul în Primul Război Mondial, dar a fost puțin folosit.
Inițial, Transalpina a fost o potecă montană folosită de păstorii din Mărginimea Sibiului. Autoritățile austriece au propus construirea unui drum transcarpatic în 1731. Regele Carol al II-lea a dorit un drum strategic, iar lucrările au început în 1934, finalizându-se în 1939.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, drumul a fost reabilitat de germani. După revoluția din 1989, drumul a fost neglijat, iar în 2008 s-a decis reabilitarea lui. Lucrările au început în 2009 și au fost parțial finalizate în 2010.
Modernizarea drumului a fost stopată în 2013 din cauza insolvenței firmei contractate. Porțiunile Rânca-Obârșia Lotrului și Obârșia Lotrului-Barajul Oașa au fost parțial refăcute, dar lipsesc elementele de siguranță. Drumul este considerat șantier în lucru și nu beneficiază de deszăpezire completă.
Transalpina a fost redeschisă oficial pe 15 august 2015 între Rânca și Obârșia Lotrului, dar circulația este permisă doar ziua, în regim de șantier. Pe 11 iunie 2016, s-a redeschis între km 34+500 și km 59+800, cu acces limitat între orele 7-20 și viteză maximă de 30 km/h.
//
- Masivul Parâng este traversat de şoseaua Transalpină pe direcţia Sud-Nord, având o lungime totală de 150 km. Aceasta porneşte din Târgu Jiu, trece prin Novaci, ajunge la staţiunea Rânca, traversează obârşia râului Lotru şi pasul Urdele (situat la 2 145 m altitudine), apoi continuă prin zona lacului şi barajului Oaşa, până la Sebeş, realizând conexiunea între Oltenia şi Transilvania.
Dintre cei 148 km ai şoselei, 20 km formează porţiunea de creastă, care atinge altitudinea maximă de 2 145 m în apropierea vârfului Urdele (situat la 2 228 m), în zona pasului Urdele, reprezentând cea mai înaltă şosea din România.
Există diverse ipoteze privind originea acestui drum montan, unele sugerând că a fost construit de legiunile romane sau de Imperiul Habsburgic. Cu toate acestea, pare că drumul reprezintă un vechi traseu de transhumanţă folosit de oierii transilvăneni pentru a ajunge în Oltenia, fiind modernizat în perioada 1934-1939 de către Guvernul României, sub conducerea lui Gheorghe Tătărescu.
Între anii 2009 şi 2013, şoseaua Transalpină a trecut printr-un proces amplu de modernizare, incluzând lucrări de ajustare a traseului, lărgire, asfaltare şi instalare a unor elemente de siguranţă, precum parapete, indicatoare reflectorizante, marcaje rutiere şi rigole pentru scurgerea apelor de pe versanţi. Drumul a fost inaugurat oficial pe 15 august 2015.
Sursa: romaniadategeografice.net