Pod peste Dunăre, lângă gara C.F.R.Cernavodă
1890 - 1895
Traseul feroviar de la București la Fetești, cu o lungime de 147 km, a fost edificat în anul 1887; adesea, satele se găsesc la distanțe considerabile față de stații, iar această linie are rolul unei conexiuni directe între capitala țării și Dunăre, mai ales pentru traficul de export către Constanța. Pe o mare parte a itinerarului prin Câmpia Bărăganului, linia București-Fetești se desfășoară paralel cu râul Ialomița și Dunărea, situându-se cam la jumătatea distanței dintre aceste două cursuri de apă.
Segmentul de cale ferată de la Fetești la Cernavodă Pod, cu o lungime de 20 km, a fost construit în 1895; traversând cele două brațe ale fluviului (Borcea și Dunărea Veche) și regiunea joasă (Balta Ialomiței), înconjurată de aceste brațe, lățimea totală a apei în zona aceasta este de 15 km. Podul principal peste Dunărea Veche are o lungime de 1662 m, iar cel secundar peste Borcea are 920 m; între aceste două poduri se află un viaduct cu o lungime de 1455 m, construit peste Balta Iezerul.
Totalizează 4037 m de pod și viaduct. În lunca, s-a construit un rambleu înalt de 20 m, similar cu un dig. Înălțimea podului principal ajunge aproape de 100 m, având 35 m de la fundația pilelor în sol până la etaj, 33 m deasupra apelor de la etaj la grinzile pe care este așezată linia ferată și 33 m pentru tablier. Adâncimea apei la Cernavodă, în dreptul podului, variază între 7 m în perioadele de scădere și 14 m în timpul creșterilor.
Anghel Saligny (1854-1925), inginer și savant român, constructorul podului, s-a născut în satul Liești, județul Galați. A fost profesor universitar la București și academician. A introdus pentru prima dată în lume betonul armat în construcția silozurilor (1886). A condus lucrările de amenajare a portului Constanța.
Calea ferată de la Cernavodă Oraș la Constanța, având o lungime de 58 km, a fost construită în anul 1860: pornind de la Cernavodă, linia urmărește valea Carasu, iar în apropierea Constanței traversează cumpăna apelor dintre fluviu și mare, ajungând pe țărmul Constanței. În Dobrogea, linia ferată de-a lungul văii Carasu se află la cea mai mică distanță dintre Dunăre și Marea Neagră.
Sursa: Litoralul românesc al Mării Negre (Ministerul Turismului, 1976)
4 out of 5 stars
bazate pe 0 comentarii
Dacă ați vizitat acest loc împărtășiți câteva impresii
scrie comentariu